keskiviikko 21. huhtikuuta 2010

Kukkapenkkiä tuhoamassa, liljan sipuleita ja ruohosipulia

Päätin sitten jatkaa kasvimaata sen päädyssä olevaan ränsistyneeseen kukkapenkkiin. Olen talikolla kaivanut kukkapenkistä kukkien ja heinän juurakoita ja sipuleita. Samalla olen kasvimaatakin hiljalleen kääntänyt ja koittanut kiskoa haavan juuria pois. Hullun hommaa, kun maa on vielä 10 cm syvyydellä osittain jäässä, ja jossain vaiheessa mietin tuhoanko enemmän perennojen juurakoita kuin rikkaruohojen. Tai noh, kasvimaaksihan mä sitä kukkapenkkiä muutan, mutta olishan kiva jotain juurakoita siirtää muualle ja kasvimaan nurkassa kasvava iso vanha parsa saisi säilyä hengissä!

Tässä jotain kasoja. Ihme jos selviävät, toisaalta ovathan nuo perinneperennat aika sitkeitä otuksia.




Esiin kavettuja juurakoita ja sipuleita, joita ei paljon ole ollutkaan, ainakaan isoja, olen viskonut pitkin pihaa, kun en ole muutakaan keksinyt. Jos selvivävät hengissä, laitan ne jonnekin. Tuskin selviävät. Liljan sipuleiden tosin toivoisin selviävän. Niitä olen löytänyt puolentusinaa isoa ja muutaman pienen sekä kourallisen palasia. Palaset pitäisi varmaan ruukkuun laittaa jos niistä meinaa jotain saada. Kokonaiset sipulit juurineen laitoin takaisin maan alle toisen kukkapenkin reunaan. En yhtään muista mitä siinä kukkapenkissä oli, mutta taisi sekin olla enimmäkseen ränsistynyt. Ja liljoille maata kaivaessa taisin tuhota muita kukkia. Gah.

Liljan sukulaisia, ruohosipuleita, olen myös kaivanut talteen parsan juurelta. Meinasin ensin putsata vain rikkaruohot pois turpeista, mutta lopulta revin kaikki erilleen ja nyt ne makaavat laatikossa kostean sanomalehden välissä. Pikainen uudelleenistutus niilläkin edessä kunhan kerkeisin! Toivottavasti selviävät hengissä, koska niitä on paljon! Maa on kylmää ja välillä huurteessa. Enkä edes tiedä minne ne laittaisin. Ehkä takaisin vanhalle paikalleen, kunhan olen sen perannut rikkaruohoista?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti